Indicate me
  • Våra verktyg
    • Text- och talanalys
    • Textbaserade insikter
    • Coachning
    • Kategorisering
    • Kontroll på alla nyckeltal
    • Kundnöjdhet
    • Sälj och Gamification
  • Om oss
  • Karriär
    • Medarbetarberättelser
    • Lediga jobb
  • Referenskunder
  • Kunskapsforum
  • Pressrum
    • Nyheter
    • Pressrum
  • Kontakta oss
  • Event
  • 🗸 Boka demo
  • SE v
    • SE
    • NO
    • ENG
  • Menu Menu
postnord storsatsning pa ai kundservice

PostNords storsatsning på AI ger positiva effekter i kundservicen

Varje dag hanterar PostNords kundservice i Västerås tusentals ärenden från både privat- och företagskunder. I den långsiktiga satsningen på ökad kundnöjdhet och effektivitet har verksamheten infört AI, med verktyget Indicate me, något som på kort tid givit positiva resultat.

Med AI-verktyget har tiden för att onboarda nya medarbetare minskat från sex månader till bara några veckor, kundnöjdheten ökat med 10% (2024)– och nu sker 85% av alla loggningar och sammanfattningar av samtal helt automatiskt.

”Vi är bara i början av AI-resan. Redan idag ser vi hur verktyget gör oss bättre och effektivare i vardagen. Men med AI har kundservice långsiktigt potentialen att bli en verklig insiktshubb för PostNord, där man snabbt identifierar trender eller problem. Indicate me har på kort tid visat positiva resultat och det är tydligt att AI kommer att förändra hur vi arbetar på lång sikt”, säger Lenita Wennström, kvalitetsansvarig på PostNords kundservice i Västerås, där cirka 300 personer arbetar.

Sedan verktyget implementerades har det skapat flera positiva effekter, både för kunderna, effektiviteten i stort och för medarbetarna själva. En funktion som frigjort mycket tid för kundservicemedarbetarna är loggning och sammanfattning av varje kundinteraktion. En enformig och tidskrävande uppgift som tidigare gjordes manuellt, men som nu till 85% sker helt automatiskt genom att AI transkriberar och sammanfattar samtalen. Dessutom analyseras språkbruket i konversationen och ger kundservicemedarbetarna och deras ledare stöd i coachingen.

Sammantaget skapar systemet möjlighet att lägga mer tid och fokus på uppgifter som är värdeskapande för kunderna. Sedan införandet har man sett hur kundnöjdheten ökat med 10%, tack vare de ökade kundinsikterna.

Just möjligheten att leda sig själv i högre utsträckning är en starkt bidragande orsak till att onboardingtiden för en ny medarbetare minskat med 80%, från sex månader till bara några veckor.

”Effektiviseringarna gör att vi har mindre behov av extra rekrytering inför högsäsonger, något som också sparar mycket pengar. Men framför allt får medarbetarna med Indicate me större möjligheter till självledarskap, att styra och justera sin egen prestation och utvecklas i arbetet. Det gör att de snabbare kommer in i rollen, blir bättre och fortare levererar på samma höga nivå som de mer erfarna kollegorna. Det är något som verkligen bidrar till nöjdare kunder och att många stannar längre på vår arbetsplats”, säger Lenita Wennström.

Bakom verktyget står svenska företaget Indicate me, som levererar lösningen till över 100 varumärken i Norden. Hon ser hur AI har potentialen att både effektivisera kundservice och i slutänden skapa nöjdare kunder:

”PostNord är framsynta och har verkligen tagit till sig möjligheterna med AI. Genom ett systematiskt arbete får de insikter som gjort konkret skillnad, både för affären och för medarbetarna. Det är ett bra exempel på hur tekniken finns där för att stötta medarbetarna och göra dem bättre”, säger Lina Bjelkmar.

Läs artikeln i Breakit
Tillbaka till alla nyheter

Kategorier

  • Artiklar
  • Event
  • Indicate me
  • Indicate me Awards 2023
  • Indicate me Awards 2024
  • Jobb
  • Kunder
  • Media
  • Övrigt
  • Techtidningen
  • Webinar

Senaste nyheterna

  • PostNords storsatsning på AI ger positiva effekter i kundservicen
  • När tekniken går framåt blir det mänskliga allt viktigare
  • Mölndal Energi: En kundservice i framkant med AI-baserade insikter
  • PostNord – Årets Utvecklingsraket 2024
  • Carglass – Årets Samarbetspartner 2024

Indicate me

AI-baserade insikter från kundservice

Våra verktyg

  • Text- och talanalys
  • Textbaserade insikter
  • Coachning
  • Kategorisering
  • Kontroll på alla nyckeltal
  • Kundnöjdhet
  • Sälj och Gamification
  • Boka demo

Kontakta oss

ADRESS
Pipers väg 28, 170 73 Solna

EMAIL
Hello@indicateme.se

Indicate me

  • Om oss
  • Engelsk hemsida
  • Norsk hemsida

 

Genvägar

Boka demo
Logga in
Copyright © Indicate me. Privacy policy
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
Link to: När tekniken går framåt blir det mänskliga allt viktigare Link to: När tekniken går framåt blir det mänskliga allt viktigare När tekniken går framåt blir det mänskliga allt viktigaretekniken framat manskliga allt viktigare thumbnail
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Accept settingsHide notification onlySettings

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Accept settingsHide notification only