Indicate me genom en teamledares ögon
Att vara teamledare inom kundservice innebär att jonglera många olika ansvarsområden. Från att coacha och stötta teamet till att följa upp nyckeltal och sätta mål. Vi har fått möjligheten att träffa Alina Knutsson, som är teamledare på Releasy – en av Sveriges ledande aktörer inom outsourcing av kundservice, med några av landets mest välkända varumärken i sin kundportfölj. I en intervju delar hon med sig av sin roll som teamledare, det dagliga arbetet inom kundservice och hur Indicate me har blivit en viktig del av vardagen.
Vid frågan om hur det är att vara teamledare inom kundservice, är svaret tydligt: det handlar om att finnas där för sitt team, varje dag.
”Jag är den som stöttar upp på alla punkter mina medarbetare behöver stöttning på och följer upp hur det går som när det gäller ärendehanteringstid (AHT), kundnöjdhet (NKI) och andra viktiga nyckeltal”, förklarar Alina.
Arbetsdagen inleds alltid med en överblick över teamets prestationer – hur såg resultaten ut dagen innan? Vilka mål ska vi arbeta mot framöver? Verktyget gör det också möjligt för Alina att snabbt identifiera avvikelser i nyckeltal och därefter definiera tydliga fokusområden för teamet, både på grupp- och individnivå, Alina berättar:
”Jag börjar alltid med en uppdatering genom att kolla statistiken från gårdagen i Indicate me. Här går jag också igenom hur det såg ut föregående månad och sätter nya mål inför nästkommande månad.”
Coachning – en central del av arbetet
En del av arbetet som teamledare handlar om att coacha och utveckla sitt team. Genom en balans mellan att ge positiv feedback och identifiera förbättringsområden utgör coachningen kärnan i Alinas arbete för teamets utveckling.
”Många coachningstillfällen sker genom medlyssning på samtal eller genom att lyssna på tidigare samtal, för att bolla vad som gick bra och vad som kan förbättras.”
Med hjälp av Indicate me får Alina insikter som inte bara effektiviserar coachningsprocessen, utan gör den också mer datadriven. Verktyget erbjuder även flexibiliteten att coacha på distans, vilket gör att Alina inte alltid behöver vara fysiskt närvarande vid samtalen:
”En medlyssning tar ändå sin tid, men det är absolut en fördel att kunna pausa, lyssna igen och gå tillbaka när jag fyller i coachningsformulären. En fördel med verktyget är också att jag kan jämföra coachningsresultat mellan olika perioder”, menar Alina.
Ett verktyg som förenklar vardagen
För Alina är Indicate me ett essentiellt verktyg för uppföljning och coachning som hon använder dagligen – nästintill konstant menar hon:
”Jag hade absolut inte kunnat följa upp så noggrant som jag kan tack vare Indicate me. Det sparar otroligt mycket tid.”
Hon ser även potentialen i att längre fram kombinera coachningen med AI Buddy, den digitala coachen, som ett komplement till mänsklig feedback. Alina menar att det öppnar upp för möjligheten att automatisera flera tidskrävande uppgifter, som att fylla i coachningsformulär.
Råd till andra teamledare
Vad är då det viktigaste att veta för de som funderar på att införa Indicate me? För Alina handlar det främst om två saker: Enkelhet och tidsbesparing.
”Jag gillar att följa upp med bara några få knapptryck. Det är ett enkelt verktyg, som verkligen sparar tid.”
Alinas berättelse visar hur Indicate me som verktyg kan göra skillnad i kundservice. Genom att förenkla uppföljning och coachning kan teamledare arbeta mer effektivt och fokuserat – med tonvikt på tidsbesparing och användarvänlighet.
Att vara teamledare inom kundservice innebär att jonglera många olika ansvarsområden. Från att coacha och stötta teamet till att följa upp nyckeltal och sätta mål. Vi har fått möjligheten att träffa Alina Knutsson, som är teamledare på Releasy – en av Sveriges ledande aktörer inom outsourcing av kundservice, med några av landets mest välkända varumärken i sin kundportfölj. I en intervju delar hon med sig av sin roll som teamledare, det dagliga arbetet inom kundservice och hur Indicate me har blivit en viktig del av vardagen.
Vid frågan om hur det är att vara teamledare inom kundservice, är svaret tydligt: det handlar om att finnas där för sitt team, varje dag.
”Jag är den som stöttar upp på alla punkter mina medarbetare behöver stöttning på och följer upp hur det går som när det gäller ärendehanteringstid (AHT), kundnöjdhet (NKI) och andra viktiga nyckeltal”, förklarar Alina.
Arbetsdagen inleds alltid med en överblick över teamets prestationer – hur såg resultaten ut dagen innan? Vilka mål ska vi arbeta mot framöver? Verktyget gör det också möjligt för Alina att snabbt identifiera avvikelser i nyckeltal och därefter definiera tydliga fokusområden för teamet, både på grupp- och individnivå, Alina berättar:
”Jag börjar alltid med en uppdatering genom att kolla statistiken från gårdagen i Indicate me. Här går jag också igenom hur det såg ut föregående månad och sätter nya mål inför nästkommande månad.”
Coachning – en central del av arbetet
En del av arbetet som teamledare handlar om att coacha och utveckla sitt team. Genom en balans mellan att ge positiv feedback och identifiera förbättringsområden utgör coachningen kärnan i Alinas arbete för teamets utveckling.
”Många coachningstillfällen sker genom medlyssning på samtal eller genom att lyssna på tidigare samtal, för att bolla vad som gick bra och vad som kan förbättras.”
Med hjälp av Indicate me får Alina insikter som inte bara effektiviserar coachningsprocessen, utan gör den också mer datadriven. Verktyget erbjuder även flexibiliteten att coacha på distans, vilket gör att Alina inte alltid behöver vara fysiskt närvarande vid samtalen:
”En medlyssning tar ändå sin tid, men det är absolut en fördel att kunna pausa, lyssna igen och gå tillbaka när jag fyller i coachningsformulären. En fördel med verktyget är också att jag kan jämföra coachningsresultat mellan olika perioder”, menar Alina.
Ett verktyg som förenklar vardagen
För Alina är Indicate me ett essentiellt verktyg för uppföljning och coachning som hon använder dagligen – nästintill konstant menar hon:
”Jag hade absolut inte kunnat följa upp så noggrant som jag kan tack vare Indicate me. Det sparar otroligt mycket tid.”
Hon ser även potentialen i att längre fram kombinera coachningen med AI Buddy, den digitala coachen, som ett komplement till mänsklig feedback. Alina menar att det öppnar upp för möjligheten att automatisera flera tidskrävande uppgifter, som att fylla i coachningsformulär.
Råd till andra teamledare
Vad är då det viktigaste att veta för de som funderar på att införa Indicate me? För Alina handlar det främst om två saker: Enkelhet och tidsbesparing.
”Jag gillar att följa upp med bara några få knapptryck. Det är ett enkelt verktyg, som verkligen sparar tid.”
Alinas berättelse visar hur Indicate me som verktyg kan göra skillnad i kundservice. Genom att förenkla uppföljning och coachning kan teamledare arbeta mer effektivt och fokuserat – med tonvikt på tidsbesparing och användarvänlighet.