INDICATE ME AWARDS 2024
Svenska Postkodlotteriet utses till Årets Kundservice
Två år i rad – Svenska Postkodlotteriet kammar återigen hem första pris
Svenska Postkodlotteriet behåller sin topplacering och prisas återigen för sin exceptionella kundservice. Engagerade kunder, starka relationer och värme i varje kontakt är några av nycklarna.
Strax efter prisutdelningen träffar vi Gustav Öhman, Kundservicechef och Camilla Kero, Biträdande Kundservicechef på Postkodlotteriet, för en snabb kommentar. På frågan om vad det betyder att ta hem utmärkelsen för andra året i rad, får vi följande svar:
– Jag tror faktiskt inte att vi har hunnit samla oss än, men första gången betydde det jättemycket för oss. Vi har kunnat använda det här i alla möjliga sammanhang, både när vi ska rekrytera medarbetare, men även för att visa vår företagsledning att vi verkligen använder de förutsättningar och de resurser som vi får på bästa möjliga sätt. Så det här är helt otroligt! Säger Gustav.
Starka resultat över tid
Postkodlotteriet har under lång tid visat starka resultat inom kundservice och fortsätter att ligga i topp – år efter år. Bakom framgången ligger ett tydligt driv att hela tiden bli bättre.
– Jag tror att det handlar om att vi är så nyfikna. Vi vill gärna göra mer hela tiden, vi nöjer oss inte. Vi vill utveckla vår personal mer. Vi vill att de ska må bättre – stanna längre. Vi är i ständig rörelse, förklarar Camilla.
Gustav nickar instämmande och lägger till:
– Sen tror jag också att vi är väldigt duktiga på att få ihop helheten. Vi jobbar med försäljning, vi jobbar med anti-churn, vi jobbar med kundupplevelser, vi jobbar stenhårt med vår effektivitet och våra svarstider. Vi försöker täcka in allt som skapar en bra kundservice. Vi kanske inte bäst på allt, men vi är väldigt, väldigt bra på väldigt mycket, säger han.
Camilla fyller i och betonar att det alltid finns en tydlig riktning i arbetet – oavsett vad de tar sig an, är det kundens bästa som står i fokus.
Framåt med AI som stöd
Trots en kundservice i världsklass, fortsätter Svenska PostKodlotteriet att förfina och utveckla sin redan starka service, nu även med AI:
– Vi tycker att det är kul när det händer saker och vi vill jättegärna fortsätta att testa nytt. Det tar oss framåt och det ska bli kul att se vart vi kommer landa, avslutar Camilla.
Juryns motivering
”Hur vi än vrider och vänder på siffror, väger och viktar dem mot varandra – står Svenska Postkodlotteriet gång på gång som nummer ett. Deras resultat får oss att tappa hakan. Det här är ett företag som inte bara levererar – de överlevererar.
Varje månad tar de emot ett nästan ofattbart stort antal positiva kundomdömen. Resultaten är inte bara starka – de är bland de mest imponerande vi någonsin sett. Kunderna är inte bara nöjda – de är engagerade, lojala och stolta, och delar generöst med sig av sina fantastiska upplevelser. Teamet visar prov på djup kunskap, tillgänglighet och får varje kund att känna sig uppskattad. Svenska Postkodlotteriet nöjer sig inte här, utan fortsätter att utveckla en redan exceptionell kundservice – nu även med våra AI-tjänster.”
Om Indicate me Awards
Indicate me Awards äger rum en gång per år och lyfter fram Sveriges främsta kundserviceorganisationer. Finalister och vinnare utses inom sju kategorier – helt baserat på data.
För 2024 års utmärkelser har:
- 27,7 miljoner interaktioner analyserats
- Över 6 miljoner kundundersökningar legat till grund
- Över 100 varumärken deltagit – från resebolag till tv, telekom, detaljhandel och offentlig sektor
Vinnarna korades den 15 maj 2025 under eventet Big Mistake – Thank You i Stockholm.