INDICATE ME AWARDS 2024
Jönköping Energi har Sveriges nöjdaste kunder
Ett kvitto på långsiktigt arbete och engagerade medarbetare
Baserat på över sex miljoner kundundersökningar har Jönköping Energi nått hela vägen till toppen. Med hög kunskap, kort svarstid och ett bemötande i världsklass har de vunnit kundernas förtroende.
Strax efter prisutdelningen träffar vi ett chockat och glatt gäng från Jönköpings Energi. På frågan hur det känns att ha kammat hem priset ”Årets Nöjdaste Kunder” får vi följande svar:
– Det känns helt orimligt! Med den otroliga motiveringen som lästes upp, trodde vi aldrig att det kunde handla om oss. Det här är helt otroligt! Man är rörd, säger Daniel von Schedvin, Teamledare Kundcenter
– Det här är ett enormt erkännande för allt jobb och de långa resor vi har haft för att komma hit. Ett fantastiskt kvitto på att vi gör ett jättebra jobb och att våra kunder är fantastiska!
Siffrorna talar sitt tydliga språk – kunderna är mer än nöjda
Kundomdömena lämnar inga tvivel – servicen håller högsta klass.
– Det är fantastiskt roligt att våra kunder verkligen uppskattar det vi gör varje dag, säger Marita Lagerström, Enhetschef Kundservice, och fortsätter:
– Bakom resultaten står ett engagerat team på tolv personer. Var och en gör ett fantastiskt arbete! Jag är så otroligt stolt över att få jobba med så duktiga kollegor, säger Marita.
En kultur där engagemanget får ta plats
Jönköping Energis medarbetare beskrivs som nyfikna, modiga och engagerade – något som märks i varje kontakt.
– Vi har en dynamisk grupp med olika egenskaper, där alla behövs och bidrar tillsammans. Vår kultur bygger på transparens, att lösa utmaningar längs vägen och verkligen leva våra värderingar. Det är nyckeln till att vi fungerar så bra ihop. Vi har en fantastisk fin gemenskap, berättar Daniel.
Tips till andra – Så får du nöjda kunder
Vad är hemligheten bakom era extremt nöjda kunder?
– Svår fråga, det är mycket som spelar in. För oss handlar det dels om engagemang – på riktigt. När vi värnar om varandra i teamet, visar omtanke och tar hand om varandra – då smittar det av sig till kunderna. Vi tror på att ha kul tillsammans och bygga en arbetsmiljö där man trivs. Den känslan märks i varje kundmöte, säger Marita och tillägger:
– Det handlar om att verkligen lyssna på kundens behov – inte bara med öronen, utan med hjärtat också.
Juryns motivering
”Det finns bolag som pratar om kundnöjdhet. Och så finns det de som faktiskt lever det – varje dag. Baserat på hela 6.352.645 kundundersökningar är Jönköping Energi i absolut toppklass när det kommer till bemötande, kunskap och upplevd svarstid. De är modiga, nyfikna och drivs av en stark vilja att hela tiden bli ännu bättre. Medarbetarnas engagemang lyser igenom i allt – från hur de möter sina kunder, till hur de använder Indicate me som ett verktyg för ständig förbättring. Resultatet? En kundnöjdhet som når hela vägen till toppen – högst, bäst och mest imponerande.”
Om Indicate me Awards
Indicate me Awards äger rum en gång per år och lyfter fram Sveriges främsta kundserviceorganisationer. Finalister och vinnare utses inom sju kategorier – helt baserat på data.
För 2024 års utmärkelser har:
- 27,7 miljoner interaktioner analyserats
- Över 6 miljoner kundundersökningar legat till grund
- Över 100 varumärken deltagit – från resebolag till tv, telekom, detaljhandel och offentlig sektor
Vinnarna korades den 15 maj 2025 under eventet Big Mistake – Thank You i Stockholm.