INDICATE ME AWARDS 2024
PostNord – Årets Utvecklingsraket
Högre kundnöjdhet, modig AI-satsning och en kultur som aldrig nöjer sig
Kundservicen hos PostNord har tagit stora kliv på kort tid och prisas för sin utvecklingsresa. Med ett tydligt kundfokus, hög kvalitet och mod att testa nytt har de skapat imponerande resultat.
– Vi är hedrade – det här är en superbekräftelse på att vi är på rätt väg, säger Lenita Wennström, Kvalitetsansvarig på PostNord.
Framgångsnycklar och AI som stöd
Hos PostNord har förändringsarbetet gett tydliga resultat. Onboardingprocessen har effektiviserats rejält, och nya medarbetare når snabbt upp till samma kvalitet som mer erfarna kollegor – samtidigt som kundnöjdheten har ökat markant.
– Det har varit ett hårt arbete som har lett fram till det, men också en verifiering med hjälp av AI. Det allra hårdaste arbetet gör alla våra medarbetare varenda dag, berättar Lenita och fortsätter:
– Vi har underlättat mycket i våra processer, bland annat genom automatisk kategorisering och sammanfattningar av ärenden med AI, så att de kan lägga mer fokus på varje enskild kund.
En kultur av ständig förbättring
PostNord nöjer sig inte – de vill mer.
– Egentligen kan man säga att vi sitter i en bransch som är väldigt utmanande och konkurrenssatt – Och vi vill bli bäst i den branschen. Därför kan vi inte vara nöjda någon gång, utan måste fortsätta framåt, avslutar Anders Alfredsson, Head of Customer Service på PostNord.
Juryns motivering
”Vissa företag tar ett kliv framåt – PostNord tar jättesprång.
Med en modig AI-satsning, tydlig riktning och fullt fokus på både Kund, kvalitet och effektivitet, har de på kort tid uppnått resultat som imponerar.
Men det mest imponerande? PostNord nöjer sig aldrig. Trots starka resultat, fortsätter de att utmana sig själva – och utvecklas. PostNord kliver ständigt fram när andra lutar sig tillbaka. De vågar testa nytt, vågar tänka långsiktigt, och vill hela tiden lite mer.
PostNord är ett företag som har satt fart – på riktigt.”
Om Indicate me Awards
Indicate me Awards äger rum en gång per år och lyfter fram Sveriges främsta kundserviceorganisationer. Finalister och vinnare utses inom sju kategorier – helt baserat på data.
För 2024 års utmärkelser har:
- 27,7 miljoner interaktioner analyserats
- Över 6 miljoner kundundersökningar legat till grund
- Över 100 varumärken deltagit – från resebolag till tv, telekom, detaljhandel och offentlig sektor
Vinnarna korades den 15 maj 2025 under eventet Big Mistake – Thank You i Stockholm.