Indicate me
  • Våra verktyg
    • Text- och talanalys
    • Textbaserade insikter
    • Coachning
    • Kategorisering
    • Kontroll på alla nyckeltal
    • Kundnöjdhet
    • Sälj och Gamification
  • Om oss
  • Karriär
    • Medarbetarberättelser
    • Lediga jobb
  • Referenskunder
  • Kunskapsforum
  • Pressrum
    • Nyheter
    • Pressrum
  • Kontakta oss
  • Event
  • 🗸 Boka demo
  • SE v
    • SE
    • NO
    • ENG
  • Menu Menu
talanalys-ai

AI ska tipsa om bättre samtal i kundservice

Ett bra samtal med kundservice är viktigt för både kunder och företag. Nu ska ett nytt verktyg från svenska teknikföretaget Indicate me låta artificiell intelligens analysera samtalen och visa hur kundservicen kan förbättras.

Lina Bjelkmar är vd på det svenska teknikföretaget Indicate me, som med moderna digitala tjänster hjälper företag till förbättrad kvalitet, kundnöjdhet och högre lönsamhet i sin kundservice. AI som kan skriva ned vad som sägs i samtal har funnits ett tag, men nu lanserar företaget ett egenutvecklat AI-verktyg som kan svenska, förstår sammanhangen och kan dra avancerade slutsatser om hur kundservicesamtalet gått. Detta för att hjälpa kundservice att både få nöjdare medarbetare och kunder.

– Vårt verktyg kan inte bara ge realtidsfeedback till kundservicepersonalen, det kan också hjälpa företag att få insikter om sina kunder och deras behov på en helt ny nivå. Att kunna förstå kundservicesamtal skapar en guldgruva av insikter för att förbättra sina arbetssätt, utöka kunskaper inom företaget och utbilda sina medarbetare. Man lär sig att förstå sina kunder bättre utan att behöva ställa frågor, exempelvis genom att analysera ordval, sammanhang och orsak till kundens kontakt med kundservice.

Sammanfattar samtalen
Det egenutvecklade AI-verktyget arbetar med talanalys, som bygger på teknik från Open AI, men som är anpassat till kundservicearbetet. Det omvandlar tal till text och analyserar samtal. AI-verktyget kan ge feedback till kundservicepersonalen om hur de kan förbättra sin kommunikation med kunderna. Det gör det exempelvis möjligt för användaren att sammanfatta samtal eller identifiera kunders känslolägen och på så sätt kunna förstå om ens kundservicemedarbetare kanske kan upplevas som irriterande eller gör kunderna glada.

– Vårt verktyg ger medarbetarna redskapen att göra egen uppföljning och coaching, för att förbättra kommunikationen och relationen mellan sig och kunderna. Med hjälp av talanalys och AI ger vi nu medarbetarna ännu mer stöd, med en tydligare bild av vad som faktiskt bidrar till en bättre kundupplevelse, säger Lina Bjelkmar.

En djup förståelse för kundservice

Innan Indicate me blev vad det är idag, användes verktyget internt för att samla all kundserviceuppföljning för ett outsourcingbolag inom kundservice. På så sätt har de samlat på sig stor kunskap och data från kundservice och har en djup förståelse för hur man kan bedriva både en kostnadseffektiv och kvalitativ kundservice. Den kompetensen ger även möjlighet att sprida insikterna vidare till andra bolag för att utföra förbättringar på tjänste-, produkt-, eller processnivå.

– Vi har följt utvecklingen under ett par år och insett att det här är teknik som kommer att förändra kundservicen enormt nu när den börjar bli effektiv även på svenska. Min dröm har varit att göra det möjligt att använda transkriberingstjänster som de som Open AI möjliggör, inte bara för att dokumentera innehållet utan även sammanfatta essensen av ett samtal och samtidigt kunna tvätta bort det som är irrelevant i sammanhanget.

Håller kunderna i framkant
Lina konstaterar att även om företaget har fokus på kundservice, har de även planer på att erbjuda verktyget till andra avdelningar inom företag, såsom marknads- och ekonomiavdelningar.

– Majoriteten av våra kunder har visat intresse för att arbeta med tjänsten och det är främst våra största kunder som redan har hoppat på tåget. De ser fram emot att kunna arbeta mer proaktivt med insikterna och förekomma frågor eller utmaningar. Arbetar man redan med coachning i sin kundservice är detta ett fantastiskt komplement. Det är mycket spännande som händer med AI nu och vi är stolta över att kunna hjälpa våra kunder att hålla sig i framkant.

Vill du veta mer om AI-verktyget?

Tillbaka till alla nyheter

Kategorier

  • Artiklar
  • Event
  • Indicate me
  • Indicate me Awards 2023
  • Indicate me Awards 2024
  • Jobb
  • Kunder
  • Media
  • Övrigt
  • Techtidningen
  • Webinar

Senaste nyheterna

  • Joakim Carlsten förstärker ett redan vinnande team – träder in som teknisk utvecklingschef
  • PostNords storsatsning på AI ger positiva effekter i kundservicen
  • När tekniken går framåt blir det mänskliga allt viktigare
  • Mölndal Energi: En kundservice i framkant med AI-baserade insikter
  • PostNord – Årets Utvecklingsraket 2024

Indicate me

AI-baserade insikter från kundservice

Våra verktyg

  • Text- och talanalys
  • Textbaserade insikter
  • Coachning
  • Kategorisering
  • Kontroll på alla nyckeltal
  • Kundnöjdhet
  • Sälj och Gamification
  • Boka demo

Kontakta oss

ADRESS
Pipers väg 28, 170 73 Solna

EMAIL
Hello@indicateme.se

Indicate me

  • Om oss
  • FAQ
  • Engelsk hemsida
  • Norsk hemsida

 

Genvägar

Boka demo
Logga in
Copyright © Indicate me. Privacy policy
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
Link to: AI-verktyget som förstår och analyserar kundservicesamtal – Testas nu av PostNord. Link to: AI-verktyget som förstår och analyserar kundservicesamtal – Testas nu av PostNord. AI-verktyget som förstår och analyserar kundservicesamtal – Testas nu av...Talanalys-postnord Link to: Webinar: Så drar du bäst nytta av ny teknik som ChatGPT och talanalys! Link to: Webinar: Så drar du bäst nytta av ny teknik som ChatGPT och talanalys! ChatGPTWebinar: Så drar du bäst nytta av ny teknik som ChatGPT och talanalys!
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Accept settingsHide notification onlySettings

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Accept settingsHide notification only