Mölndal Energi: En kundservice i framkant med AI-baserade insikter
Mölndal Energi är ett föredöme när det kommer till att ta tillvara på insikter från kundservice. Genom AI-analys får de en djupare förståelse för kundernas behov och hur bemötandet kan bli ännu bättre.
Att skapa en riktigt bra kundupplevelse kräver både lyhördhet och ständig utveckling. Hos Mölndal Energi står kunddialogen i centrum – och för att möta kundernas förväntningar arbetar de med avancerad AI-teknik. Genom att analysera innehållet i kundsamtal med hjälp av talanalys får kundserviceteamet värdefulla datadrivna insikter som tidigare varit svåra att fånga upp i det dagliga arbetet.
Det handlar inte bara om att mäta – utan att verkligen förstå. Vad ringer kunderna om? Vad är deras upplevelse? Hur bemöts de – och vad kan göras ännu bättre? Genom AI får Mölndal Energi svar på dessa frågor, svart på vitt.
– För att bättre förstå våra kunders behov och fortsätta utveckla vårt bemötande arbetar vi med AI-driven talanalys. Det innebär att vi analyserar samtal för att få insikter om vad kunder kontaktar oss om, vilka utmaningar de möter och hur vi kan förbättra våra dialoger, berättar Maria Hast, Kultur- och personalutvecklare & Kundservicechef.
Insikter som gör skillnad
Syftet med AI-analysen är tydligt:
✅ Identifiera vanliga frågor och problem
✅ Hitta möjligheter att effektivisera samtal
✅ Förbättra kundupplevelsen genom ännu bättre service
Teknik som stöttar det mänskliga mötet
AI är ett verktyg – men det är människorna bakom som gör verklig skillnad.
– AI hjälper oss att arbeta smartare, men det är fortfarande vi som står för den personliga kundupplevelsen. Genom att dra nytta av insikterna kan vi få förståelse för vad vi på Mölndal Energi kan förbättra eller fokusera mer på och hur vi kan utveckla vårt sätt att kommunicera och göra det enklare både för oss och våra kunder, säger Maria.
Hon avslutar:
– Det känns också bra att få ytterligare bevis för hur grymma mitt team är på att hantera våra kundsamtal!