Indicate me
  • Våra verktyg
    • Text- och talanalys
    • Textbaserade insikter
    • Coachning
    • Kategorisering
    • Kontroll på alla nyckeltal
    • Kundnöjdhet
    • Sälj och Gamification
  • Om oss
  • Karriär
    • Medarbetarberättelser
    • Lediga jobb
  • Referenskunder
  • Kunskapsforum
  • Pressrum
    • Nyheter
    • Pressrum
  • Kontakta oss
  • Event
  • 🗸 Boka demo
  • SE v
    • SE
    • NO
    • ENG
  • Menu Menu
Revolution Race artikelbild

Från Borås till världen – så driver Revolution Race en global kundservice

Friluftsmärket Revolution Race har på kort tid etablerat sig som en global aktör inom funktionskläder. Med kunder i flera världsdelar och en kundservice som hanterar tiotalet språk, styrs hela kundtjänstavdelningen lokalt från Borås. ”Vårt fokus är att göra det så enkelt och smidigt som möjligt för kunden,” säger Andreas Carslöv, Customer Service Manager på Revolution Race.

andreas carslov revolution race

Bild: Andreas Carslöv

Revolution Race har de senaste åren vuxit snabbt, men trots den internationella expansionen har all kundservice sin bas i Borås. För Andreas Carslöv, som ansvarar för enheten, handlar det om att skapa en smidig och välorganiserad servicefunktion där kunderna snabbt får hjälp på sina lokala språk.

– I dagsläget erbjuder vi kundservice på de mest efterfrågade språken, men på vissa marknader, som Japan och Sydkorea, hanterar vi supporten på engelska, berättar han.

En viktig aspekt i arbetet är att kundservice hanterar översättningar.

– När vi översätter texter ser vi ofta vad som är på väg att hända och vilka frågor kunderna kan tänkas ställa. Det gör att vi kan ge input till andra avdelningar, men också att vi är bättre förberedda på att möta kunderna, förklarar han och fortsätter:

– Vi har ett väldigt bra samarbete mellan avdelningarna. Kundservice är en viktig del av företaget och vi jobbar korsfunktionellt med exempelvis logistik, IT och den kreativa avdelningen. Det gör att vi kan förutse möjliga frågor och utmaningar redan innan kampanjer och nya produkter lanseras.

Effektivitet genom AI och data
För att optimera kundupplevelsen och säkerställa att rätt insatser görs använder Revolution Race AI-verktyget Indicate me som samlar, kategoriserar och analyserar kundärenden. Genom detta har de kunnat identifiera förbättringsområden och snabbt vidta åtgärder.

– Tidigare byggde mycket på magkänsla. Nu kan vi med exakta siffror visa hur många kunder som har frågor om en viss produkt eller kampanj. När jag kan säga att ”27 personer har ställt samma fråga idag”, då blir det enklare att prioritera insatser, säger Andreas.

Indicate me har även lett till en upptäckt kring returhanteringen. Initialt trodde företaget att kunder mest undrade över returtider och återbetalningar, men genom AI-analys av kundärendena såg de att fler frågor handlade om hur man faktiskt gör en retur.

– Den insikten fick oss att börja omarbeta hela vår digitala retur-checkout, så att den blir tydligare och enklare att använda. Det är ett konkret exempel på hur vi kan förbättra våra tjänster med hjälp av data, berättar Andreas.

Nöjd personal ger nöjda kunder
För att skapa en positiv arbetsmiljö och samtidigt ge kunderna bästa möjliga service lägger Revolution Race stor vikt vid transparens och självledarskap. Genom att medarbetarna själva kan följa sin egen prestation och kundrespons blir det lättare att utvecklas.

– Vi ser väldigt tydligt att det finns en koppling mellan hur engagerade och positiva våra kundservicemedarbetare är och hur nöjda kunderna blir. De som upplevs mest kunniga använder också färre negativa ord och ber mer sällan om ursäkt – istället fokuserar de på lösningen. Den typen av insikter hjälper oss att coacha och utveckla teamet på ett konkret sätt, berättar Andreas.

Framtiden för språk och kundservice
Revolution Race hanterar kundtjänst på ett tiotal språk, men Andreas menar att språkkunskap inte kommer att vara en lika stor faktor i framtiden.

– Jag tror att AI och språkverktyg kommer att minska språkbarriärernas betydelse. Det viktigaste är att ha kundservicemedarbetare som kommunicerar tydligt och fokuserar på lösningar. AI-stödet kommer att göra det enklare att erbjuda service på fler marknader, men samtidigt är medarbetare som hanterar lokala språk en viktig kvalitetssäkring, säger Andreas.

Fortsatt fokus på kundupplevelsen
Oavsett hur framtiden ser ut för kundservice, ser Revolution Race till att kunden alltid står i centrum. Genom att kombinera smart teknik och data med en stark servicekänsla kan de snabbt anpassa sig efter kundernas behov – oavsett var i världen de befinner sig.

– Vi jobbar hela tiden med att förbättra oss, både i hur vi bemöter kunder men också i våra interna processer. Vårt mål är att erbjuda en smidig, snabb och engagerad service – oavsett vilket språk eller vilken marknad det gäller, avslutar Andreas.

Friluftsmärket Revolution Race har på kort tid etablerat sig som en global aktör inom funktionskläder. Med kunder i flera världsdelar och en kundservice som hanterar tiotalet språk, styrs hela kundtjänstavdelningen lokalt från Borås. ”Vårt fokus är att göra det så enkelt och smidigt som möjligt för kunden,” säger Andreas Carslöv, Customer Service Manager på Revolution Race.

Revolution Race har de senaste åren vuxit snabbt, men trots den internationella expansionen har all kundservice sin bas i Borås. För Andreas Carslöv, som ansvarar för enheten, handlar det om att skapa en smidig och välorganiserad servicefunktion där kunderna snabbt får hjälp på sina lokala språk.

– I dagsläget erbjuder vi kundservice på de mest efterfrågade språken, men på vissa marknader, som Japan och Sydkorea, hanterar vi supporten på engelska, berättar han.

andreas carslov revolution race

Bild: Andreas Carslöv

En viktig aspekt i arbetet är att kundservice hanterar översättningar.

– När vi översätter texter ser vi ofta vad som är på väg att hända och vilka frågor kunderna kan tänkas ställa. Det gör att vi kan ge input till andra avdelningar, men också att vi är bättre förberedda på att möta kunderna, förklarar han och fortsätter:

– Vi har ett väldigt bra samarbete mellan avdelningarna. Kundservice är en viktig del av företaget och vi jobbar korsfunktionellt med exempelvis logistik, IT och den kreativa avdelningen. Det gör att vi kan förutse möjliga frågor och utmaningar redan innan kampanjer och nya produkter lanseras.

Effektivitet genom AI och data
För att optimera kundupplevelsen och säkerställa att rätt insatser görs använder Revolution Race AI-verktyget Indicate me som samlar, kategoriserar och analyserar kundärenden. Genom detta har de kunnat identifiera förbättringsområden och snabbt vidta åtgärder.

– Tidigare byggde mycket på magkänsla. Nu kan vi med exakta siffror visa hur många kunder som har frågor om en viss produkt eller kampanj. När jag kan säga att ”27 personer har ställt samma fråga idag”, då blir det enklare att prioritera insatser, säger Andreas.

Indicate me har även lett till en upptäckt kring returhanteringen. Initialt trodde företaget att kunder mest undrade över returtider och återbetalningar, men genom AI-analys av kundärendena såg de att fler frågor handlade om hur man faktiskt gör en retur.

– Den insikten fick oss att börja omarbeta hela vår digitala retur-checkout, så att den blir tydligare och enklare att använda. Det är ett konkret exempel på hur vi kan förbättra våra tjänster med hjälp av data, berättar Andreas.

Nöjd personal ger nöjda kunder
För att skapa en positiv arbetsmiljö och samtidigt ge kunderna bästa möjliga service lägger Revolution Race stor vikt vid transparens och självledarskap. Genom att medarbetarna själva kan följa sin egen prestation och kundrespons blir det lättare att utvecklas.

– Vi ser väldigt tydligt att det finns en koppling mellan hur engagerade och positiva våra kundservicemedarbetare är och hur nöjda kunderna blir. De som upplevs mest kunniga använder också färre negativa ord och ber mer sällan om ursäkt – istället fokuserar de på lösningen. Den typen av insikter hjälper oss att coacha och utveckla teamet på ett konkret sätt, berättar Andreas.

Framtiden för språk och kundservice
Revolution Race hanterar kundtjänst på ett tiotal språk, men Andreas menar att språkkunskap inte kommer att vara en lika stor faktor i framtiden.

– Jag tror att AI och språkverktyg kommer att minska språkbarriärernas betydelse. Det viktigaste är att ha kundservicemedarbetare som kommunicerar tydligt och fokuserar på lösningar. AI-stödet kommer att göra det enklare att erbjuda service på fler marknader, men samtidigt är medarbetare som hanterar lokala språk en viktig kvalitetssäkring, säger Andreas.

Fortsatt fokus på kundupplevelsen
Oavsett hur framtiden ser ut för kundservice, ser Revolution Race till att kunden alltid står i centrum. Genom att kombinera smart teknik och data med en stark servicekänsla kan de snabbt anpassa sig efter kundernas behov – oavsett var i världen de befinner sig.

– Vi jobbar hela tiden med att förbättra oss, både i hur vi bemöter kunder men också i våra interna processer. Vårt mål är att erbjuda en smidig, snabb och engagerad service – oavsett vilket språk eller vilken marknad det gäller, avslutar Andreas.

Tillbaka till alla nyheter

Kategorier

  • Artiklar
  • Event
  • Indicate me
  • Indicate me Awards 2023
  • Indicate me Awards 2024
  • Jobb
  • Kunder
  • Media
  • Övrigt
  • Techtidningen
  • Webinar

Senaste nyheterna

  • Joakim Carlsten förstärker ett redan vinnande team – träder in som teknisk utvecklingschef
  • PostNords storsatsning på AI ger positiva effekter i kundservicen
  • När tekniken går framåt blir det mänskliga allt viktigare
  • Mölndal Energi: En kundservice i framkant med AI-baserade insikter
  • PostNord – Årets Utvecklingsraket 2024

Indicate me

AI-baserade insikter från kundservice

Våra verktyg

  • Text- och talanalys
  • Textbaserade insikter
  • Coachning
  • Kategorisering
  • Kontroll på alla nyckeltal
  • Kundnöjdhet
  • Sälj och Gamification
  • Boka demo

Kontakta oss

ADRESS
Pipers väg 28, 170 73 Solna

EMAIL
Hello@indicateme.se

Indicate me

  • Om oss
  • FAQ
  • Engelsk hemsida
  • Norsk hemsida

 

Genvägar

Boka demo
Logga in
Copyright © Indicate me. Privacy policy
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
Link to: Effektivare kundservice och ökad kundnöjdhet hos NCC Industry Link to: Effektivare kundservice och ökad kundnöjdhet hos NCC Industry Effektivare kundservice och ökad kundnöjdhet hos NCC IndustryNCC industry Link to: Techtidningen: De är bäst på kundservice enligt Indicate me Link to: Techtidningen: De är bäst på kundservice enligt Indicate me techtidningen logo indicate me awardsTechtidningen: De är bäst på kundservice enligt Indicate me
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Accept settingsHide notification onlySettings

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Accept settingsHide notification only