Indicate me
  • Våra verktyg
    • Text- och talanalys
    • Textbaserade insikter
    • Coachning
    • Kategorisering
    • Kontroll på alla nyckeltal
    • Kundnöjdhet
    • Sälj och Gamification
  • Om oss
  • Karriär
    • Medarbetarberättelser
    • Lediga jobb
  • Referenskunder
  • Kunskapsforum
  • Pressrum
    • Nyheter
    • Pressrum
  • Kontakta oss
  • Event
  • 🗸 Boka demo
  • SE v
    • SE
    • NO
    • ENG
  • Menu Menu
tekniska verken kundservice

Bild: Henrik Lundberg och Markus Eriksson

Så har Tekniska verken skapat en kundservice där alla vill stanna

På Tekniska verkens kundservice arbetar gruppcheferna Henrik Lundberg och Linus Carlsson. Genom engagerad personal och rätt verktyg på plats, som Indicate me, har de lyckats bygga en arbetsmiljö där kundservicemedarbetare både trivs – och stannar. 

Tekniska verken är mer än bara ett bolag – det är ett av Linköpings mest samhällsviktiga bolag.

”Vi är involverade i nästan allt som påverkar människors vardag, från att säkerställa att elen fungerar till att se till att vatten och avfall hanteras korrekt. Vi är ett energibolag med många ben och affärsområden, vilket gör att kundservice hanterar en stor bredd av frågor.”, berättar Henrik Lundberg, en av två gruppchefer på Tekniska verkens kundservice.

Att arbeta som gruppchef innebär ett stort ansvar.

linus carlsson på tekniska verken

Bild: Linus Carlsson

”Vi ansvarar för att den dagliga driften ska fungera,” berättar Henrik. Linus Carlsson, som också arbetar som gruppchef, fyller i:

”Vi delar på personalansvaret och våra dagar innefattar bland annat coaching, utveckling och att hantera personalärenden. Vi ansvarar också för analys, resultatuppföljning och måluppfyllnad.”

Smarta verktyg för bättre kundnöjdhet

Henrik och Linus beskriver Indicate me som ett viktigt verktyg i deras arbete

”Indicate me gör det möjligt att snabbt följa upp kundnöjdhet och identifiera vad kunder ringer om. Jag upplever det som mycket enklare och tydligare än andra verktyg vi tidigare använt.” säger Linus.

Henrik instämmer:

”Det är komplett, och gränssnittet är snyggt och grafiskt tydligt”

Strax innan intervjun med Henrik och Linus har vi från Indicate me visat upp och berättat om vår AI Buddy, en digital coach för kundservice. AI Buddy kan automatiskt fylla i formulär som har anpassats efter bolagets kriterier och därmed kvalitetssäkra kundärenden.

”Det är både coolt och lite otäckt!” uttrycker Linus med ett skratt och fortsätter:

”Man inser vilken potential det finns med att effektivisera coachningen ytterligare”.

Familjär arbetsmiljö

Så fort vi besöker kundserviceenheten möts vi av en familjärstämning. På väggarna hänger tavlor på alla anställda och en beskrivning av medarbetaren.

”När jag och Linus tog över ansvaret 2018 fanns det en del utmaningar att hantera, så vi har fått arbeta systematiskt för att bygga upp gruppen från grunden,” berättar Henrik.

Linus håller med:

”Det har varit en utvecklingsresa, och idag ser vi tydliga resultat av de insatser vi gjort.”

Vidare berättar dem att rekrytera rätt har varit en av nycklarna till deras framgång. Vid rekrytering värderar de både kompetens och hur kandidaten kan komplettera gruppen.

”Vi har kul ihop, har fredagsfikor och temadagar. Det skapar en arbetsmiljö där folk trivs”, berättar Henrik.

3 tips: Så får du dina medarbetare att stanna

Kundservice är generellt ett yrke som ofta präglas av hög personalomsättning. Det är inte ovanligt att omsättningen ligger omkring 30-50% årligen. Men hos Tekniska verken har man lyckats nå en personalomsättning på 0% de senaste två åren, vilket gör att de verkligen sticker ut i mängden.

Här delar Henrik och Linus med sig av tre tips:

  1. Bygg starkare team genom rätt rekrytering
    Vid rekrytering: Värdera både kompetens och hur kandidaten kan komplettera gruppen, för att skapa en trivsam och effektiv arbetsmiljö.
  2. Involvera medarbetare i beslut och var transparent
    Låt medarbetare vara med och påverka där det går samt var tydlig i kommunikationen kring satta beslut. Det är viktigt att medarbetare förstår orsakerna bakom.
  3. Fokusera på kunden – inte på effektivitet
    Fokusera på kundnöjdhet och att varje kund får sin tid, snarare än prestationsnyckeltal som samtalslängd och paustider. Det bidrar till ett lugn hos medarbetarna, ökad trivsel och en mer kvalitativ service.

Med dessa principer har Tekniska verken skapat en kundservice som inte bara levererar hög kundnöjdhet, utan också en arbetsplats där medarbetarna trivs och stannar kvar.

”Många är stolta över att jobba här”, avslutar Henrik.

På Tekniska verkens kundservice arbetar gruppcheferna Henrik Lundberg och Linus Carlsson. Genom engagerad personal och rätt verktyg på plats, som Indicate me, har de lyckats bygga en arbetsmiljö där kundservicemedarbetare både trivs – och stannar. 

Tekniska verken är mer än bara ett bolag – det är ett av Linköpings mest samhällsviktiga bolag.

”Vi är involverade i nästan allt som påverkar människors vardag, från att säkerställa att elen fungerar till att se till att vatten och avfall hanteras korrekt. Vi är ett energibolag med många ben och affärsområden, vilket gör att kundservice hanterar en stor bredd av frågor.”, berättar Henrik Lundberg, en av två gruppchefer på Tekniska verkens kundservice.

Att arbeta som gruppchef innebär ett stort ansvar.

”Vi ansvarar för att den dagliga driften ska fungera,” berättar Henrik. Linus Carlsson, som också arbetar som gruppchef, fyller i:

”Vi delar på personalansvaret och våra dagar innefattar bland annat coaching, utveckling och att hantera personalärenden. Vi ansvarar också för analys, resultatuppföljning och måluppfyllnad.”

linus carlsson på tekniska verken

Bild: Linus Carlsson

Smarta verktyg för bättre kundnöjdhet

Henrik och Linus beskriver Indicate me som ett viktigt verktyg i deras arbete

”Indicate me gör det möjligt att snabbt följa upp kundnöjdhet och identifiera vad kunder ringer om. Jag upplever det som mycket enklare och tydligare än andra verktyg vi tidigare använt.” säger Linus.

Henrik instämmer:

”Det är komplett, och gränssnittet är snyggt och grafiskt tydligt”

Strax innan intervjun med Henrik och Linus har vi från Indicate me visat upp och berättat om vår AI Buddy, en digital coach för kundservice. AI Buddy kan automatiskt fylla i formulär som har anpassats efter bolagets kriterier och därmed kvalitetssäkra kundärenden.

”Det är både coolt och lite otäckt!” uttrycker Linus med ett skratt och fortsätter:

”Man inser vilken potential det finns med att effektivisera coachningen ytterligare”.

Familjär arbetsmiljö

Så fort vi besöker kundserviceenheten möts vi av en familjärstämning. På väggarna hänger tavlor på alla anställda och en beskrivning av medarbetaren.

”När jag och Linus tog över ansvaret 2018 fanns det en del utmaningar att hantera, så vi har fått arbeta systematiskt för att bygga upp gruppen från grunden,” berättar Henrik.

Linus håller med:

”Det har varit en utvecklingsresa, och idag ser vi tydliga resultat av de insatser vi gjort.”

Vidare berättar dem att rekrytera rätt har varit en av nycklarna till deras framgång. Vid rekrytering värderar de både kompetens och hur kandidaten kan komplettera gruppen.

”Vi har kul ihop, har fredagsfikor och temadagar. Det skapar en arbetsmiljö där folk trivs”, berättar Henrik.

3 tips: Så får du dina medarbetare att stanna

Kundservice är generellt ett yrke som ofta präglas av hög personalomsättning. Det är inte ovanligt att omsättningen ligger omkring 30-50% årligen. Men hos Tekniska verken har man lyckats nå en personalomsättning på 0% de senaste två åren, vilket gör att de verkligen sticker ut i mängden.

Här delar Henrik och Linus med sig av tre tips:

  1. Bygg starkare team genom rätt rekrytering
    Vid rekrytering: Värdera både kompetens och hur kandidaten kan komplettera gruppen, för att skapa en trivsam och effektiv arbetsmiljö.
  2. Involvera medarbetare i beslut och var transparent
    Låt medarbetare vara med och påverka där det går samt var tydlig i kommunikationen kring satta beslut. Det är viktigt att medarbetare förstår orsakerna bakom.
  3. Fokusera på kunden – inte på effektivitet
    Fokusera på kundnöjdhet och att varje kund får sin tid, snarare än prestationsnyckeltal som samtalslängd och paustider. Det bidrar till ett lugn hos medarbetarna, ökad trivsel och en mer kvalitativ service.

Med dessa principer har Tekniska verken skapat en kundservice som inte bara levererar hög kundnöjdhet, utan också en arbetsplats där medarbetarna trivs och stannar kvar.

”Många är stolta över att jobba här”, avslutar Henrik.

Tillbaka till alla nyheter

Kategorier

  • Artiklar
  • Event
  • Indicate me
  • Indicate me Awards 2023
  • Indicate me Awards 2024
  • Jobb
  • Kunder
  • Media
  • Övrigt
  • Techtidningen
  • Webinar

Senaste nyheterna

  • Joakim Carlsten förstärker ett redan vinnande team – träder in som teknisk utvecklingschef
  • PostNords storsatsning på AI ger positiva effekter i kundservicen
  • När tekniken går framåt blir det mänskliga allt viktigare
  • Mölndal Energi: En kundservice i framkant med AI-baserade insikter
  • PostNord – Årets Utvecklingsraket 2024

Indicate me

AI-baserade insikter från kundservice

Våra verktyg

  • Text- och talanalys
  • Textbaserade insikter
  • Coachning
  • Kategorisering
  • Kontroll på alla nyckeltal
  • Kundnöjdhet
  • Sälj och Gamification
  • Boka demo

Kontakta oss

ADRESS
Pipers väg 28, 170 73 Solna

EMAIL
Hello@indicateme.se

Indicate me

  • Om oss
  • FAQ
  • Engelsk hemsida
  • Norsk hemsida

 

Genvägar

Boka demo
Logga in
Copyright © Indicate me. Privacy policy
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
Link to: Kundfokus i varje steg: Så arbetar Kontakt Linköping med att möta medborgarna Link to: Kundfokus i varje steg: Så arbetar Kontakt Linköping med att möta medborgarna Kundfokus i varje steg: Så arbetar Kontakt Linköping med att möta medbor...kontakt linköping kommun Link to: En dag i livet som kundservicemedarbetare Link to: En dag i livet som kundservicemedarbetare releasy kundserviceEn dag i livet som kundservicemedarbetare
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Accept settingsHide notification onlySettings

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Accept settingsHide notification only