Indicate me
  • Våra verktyg
    • Text- och talanalys
    • Textbaserade insikter
    • Coachning
    • Kategorisering
    • Kontroll på alla nyckeltal
    • Kundnöjdhet
    • Sälj och Gamification
  • Om oss
  • Karriär
    • Medarbetarberättelser
    • Lediga jobb
  • Referenskunder
  • Kunskapsforum
  • Pressrum
    • Nyheter
    • Pressrum
  • Kontakta oss
  • Event
  • 🗸 Boka demo
  • SE v
    • SE
    • NO
    • ENG
  • Menu Menu
NTM

Smart teknik: NTM i framkant med AI-baserade insikter från kundservice

Digitalisering och smart teknik har höjt förväntningarna på företag. NTM, en av Sveriges ledande koncerner inom lokalmedia, står inför samma utmaningar som många andra – att balansera kundupplevelser med smart teknik. Genom att fokusera på digitalisering och implementera ett AI-verktyg i sitt kundcenter har de tagit stora och viktiga steg framåt.

NTM har ett tydligt kundfokus och arbetar aktivt med att förbättra interna processer för att skapa en bättre kundupplevelse. Genom att utveckla och underlätta för kundcenterpersonalen, säkerställer de att varje förbättring inte bara förenklar för sina kunder, utan också ger medarbetarna rätt verktyg för att driva ett eget självledarskap. Detta gör det möjligt för personalen att ta ansvar för sin utveckling och ständigt höja sin kompetens.


Fokus på kundlojalitet

NTM:s kundcenter har som främsta mål att behålla sina kunder och minska kundbortfall (churn). Att få in nya kunder är kostsamt och resurskrävande, så att skapa långvariga relationer med befintliga kunder är en prioritet. Genom att kontinuerligt mäta bland annat samtalstid, ärendehantering och kundnöjdhet, strävar NTM efter att skapa en kundserviceupplevelse som håller högsta standard.

Marcus Gyllander, chef för NTM:s kundcenter och prenumerationsförsäljning, förklarar:

– Vi har ett antal specifika KPI:er som vi följer för att säkerställa att vi kan agera snabbt och säkerställa en positiv kundupplevelse.

En annan viktig aspekt av NTM:s strategi är att göra det enkelt för kunderna genom att öka tillgången till självservicefunktioner. Genom att erbjuda kunder möjligheten att själva hantera enklare ärenden, som reklamationer och adressändringar, minskar trycket och kötider till kundcenter samtidigt som kundupplevelsen förbättras.

Digitalisering och AI-baserade verktyg

För att ligga i framkant när det kommer till teknologi har NTM också valt att arbeta med AI-baserade insikter från kundcenter via Indicate me. Dessa insikter ger dem en djupare förståelse för kundinteraktionerna genom att analysera samtal och identifiera mönster som kan förbättra kundupplevelsen ytterligare. AI-Buddy, den digitala coachen, spelar en nyckelroll i att effektivisera coachningsprocessen för kundcenterpersonalen.

– AI-Buddy gör det möjligt för oss att fokusera mer på själva coachningen. Vi kan analysera samtalen mer effektivt genom sammanfattningar och transkriberingar, vilket sparar mycket tid, förklarar en Jenny Sämsjö, Coach på NTM och fortsätter:

–Tidigare behövde vi lyssna på hela samtal för att kunna coacha våra medarbetare. Det var tidskrävande och begränsade hur mycket vi kunde fokusera på varje enskild medarbetares utveckling. Nu med hjälp av automatiskt ifyllda coachformulär, sentimentanalys och trackers på kunskapsgap kan vi enkelt se vilka specifika delar av samtalen som behöver extra fokus.  Det gör coachningen mycket mer effektiv.

Indicate me underlättar också för personalen att själva ta ansvar för sin utveckling, genom digitalt stöd för manuell självcoachning samt AI Buddy för automatiserad feedback. Detta leder till en mer självdriven förbättringsprocess.


GDPR och lättanvändlighet

När NTM valde Indicate me som partner var det viktigt att verktyget både var GDPR-säkrat och användarvänligt. Som ett företag som värdesätter korrekt datainsamling och skydd av kunddata, var det avgörande att hitta en lösning som uppfyllde dessa krav.

– Vi vill göra rätt, och att ha ett nära samarbete med ett bolag som förstår våra behov och värderingar är avgörande. Att Indicate me är ett svenskt bolag och finns nära till hands är en stor fördel för oss. Det faktum att verktyget är lättanvänt och intuitivt för personalen gör det hela ännu bättre, säger Marcus.

Framtida visioner

NTM ser fram emot att utnyttja AI-verktygets fulla potential för att optimera varje kundkontaktpunkt. Genom att analysera kundinteraktioner kan företaget inte bara förbättra sin service, utan även de processer som stödjer den. Genom en mer effektiv coachning och en högre dos av självledarskap strävar NTM efter att leverera kundservice av världsklass.

– Vi vill att AI-verktyget ska bli en naturlig del av vår vardag. Målet är att skapa en arbetsmiljö där vi ständigt utvecklas, och där självcoachning spelar en central roll. Genom att varje medarbetare tar ansvar för sina egna resultat och driver sin egen utveckling, kan vi minska kunskapsgapet och höja kompetensen på individnivå, förklarar Marcus och tillägger:

– Jag har stor tilltro till våra medarbetare och är övertygad om att detta arbete kommer att göra oss ännu starkare i vår leverans av kundservice i världsklass.

Tillbaka till alla nyheter

Kategorier

  • Artiklar
  • Event
  • Indicate me
  • Indicate me Awards 2023
  • Indicate me Awards 2024
  • Jobb
  • Kunder
  • Media
  • Övrigt
  • Techtidningen
  • Webinar

Senaste nyheterna

  • Joakim Carlsten förstärker ett redan vinnande team – träder in som teknisk utvecklingschef
  • PostNords storsatsning på AI ger positiva effekter i kundservicen
  • När tekniken går framåt blir det mänskliga allt viktigare
  • Mölndal Energi: En kundservice i framkant med AI-baserade insikter
  • PostNord – Årets Utvecklingsraket 2024

Indicate me

AI-baserade insikter från kundservice

Våra verktyg

  • Text- och talanalys
  • Textbaserade insikter
  • Coachning
  • Kategorisering
  • Kontroll på alla nyckeltal
  • Kundnöjdhet
  • Sälj och Gamification
  • Boka demo

Kontakta oss

ADRESS
Pipers väg 28, 170 73 Solna

EMAIL
Hello@indicateme.se

Indicate me

  • Om oss
  • FAQ
  • Engelsk hemsida
  • Norsk hemsida

 

Genvägar

Boka demo
Logga in
Copyright © Indicate me. Privacy policy
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
Link to: Möt vår nya backend-utvecklare: Rui Zhang Link to: Möt vår nya backend-utvecklare: Rui Zhang Möt vår nya backend-utvecklare: Rui ZhangRui Zhang backend utvecklare hos Indicate me Link to: Kom och träffa oss på Connect24! Link to: Kom och träffa oss på Connect24! indicate me på connectKom och träffa oss på Connect24!
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Accept settingsHide notification onlySettings

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Accept settingsHide notification only