Vikten av att förstå argumenten – från avbokning till ombokning
Genom en analys med hjälp av AI, upptäckte ett företag inom bilindustrin att 45 % av samtalen om avbokningar aldrig innehöll frågan om ombokning. Med AI-baserade rekommendationer kunde medarbetarna fokusera på att förstå avbokningsskälen, aktivt föreslå alternativ och lyfta fram fördelarna med att omboka istället för att avboka. Genom att göra ombokning till standardalternativ kunde företaget inte bara stärka kundlojaliteten, utan såg även en potentiell beräkning på en ökad försäljning med 453 000 kronor per år
AI – nyckeln till framgångsrik försäljning
Genom AI-drivna kundinsikter kan ni optimera era säljstrategier och identifiera försäljningsmöjligheter som annars hade gått förlorade. Genom att anpassa erbjudanden, identifiera varningssignaler för kundbortfall och förstå vilka argument som driver affärer skapas en mer datadriven och effektiv säljprocess. Exemplet från bilindustrin visar tydligt hur AI-genererade insikter, som att gå från avbokningar till ombokningar, kan bidra till både ökad kundlojalitet och försäljning.