Nöjd Kund Index, NKI – nyckel till bättre kundupplevelser

Nöjd Kund Index (NKI ) är ett viktigt nyckeltal för företag som vill förstå och förbättra kundupplevelsen. Ett högt NKI visar att kunderna är nöjda,  och mer benägna att återkomma – något som i sin tur stärker varumärket och affären.

Många företag mäter NKI, men hur kan man egentligen använda insikterna på ett smart sätt för att driva förändring och öka kundnöjdheten? Att samla in kundfeedback är en bra start, men det verkliga värdet uppstår först när du aktivt analyserar resultaten och omsätter dem i konkreta förbättringsåtgärder.

Vi hjälper er mäta och arbeta effektivt med NKI

För att skapa förståelse för kundnöjdheten genomför Indicate me kundundersökningar via flera kanaler, såsom telefon, sms, chatt och mejl. Genom dessa undersökningar kan ni ställa frågor om exempelvis bemötande, kunskapsnivå och servicekvalitet. Kunderna har även möjlighet att lämna fria kommentarer eller röstmeddelanden, vilket ger en djupare insikt i deras upplevelse. Alla svar samlas sedan till ett totalt NKI-betyg, vilket ger en tydlig indikation på kundernas upplevelse.

Att börja med att mäta nyckeltalet genom undersökningar är första steget – nästa steg är att aktivt arbeta med insikterna. Med Indicate me kan både kundservicemedarbetare och ledare få en djupare förståelse av resultaten och enkelt agera på dem.

• Transparens och insikt för medarbetarna – Kundserviceagenter kan själva se sina individuella resultat baserat på NKI. Dessutom har de möjlighet att sortera dessa utefter kundbetyg. De kan även lyssna på inspelade samtal och läsa kommentarer från kunderna för att få en bättre förståelse av sin prestation.
• Enkel analys och förbättring för ledare – Genom verktygets uppföljningsfunktion kan ledare snabbt identifiera förbättringsområden genom att analysera hur lösningsgraden eller kunskapsnivån varierar beroende på ärendekategori, såsom faktura eller abonnemang, samt vilken kanal som används – telefon, chatt eller mejl.

6 exempel på insikter för strategisk utveckling

Med en effektiv sorteringsfunktion i verktyget – som kopplas till ärendekategori, medarbetare, team och NKI-betyg får ni en tydlig överblick över både förbättringsområden och styrkor. På detta sätt kan ni enkelt identifiera:

  1. Vilka processer som behöver utvecklas – Genom att analysera vilka typer av ärenden som påverkar kundnöjdheten kan ni effektivisera arbetsflöden och förbättra kundupplevelsen.
  2. Vilka medarbetare som ska uppmärksammas för sina insatser – Identifiera de kundservicemedarbetare som får höga betyg.
  3. Vilka kundservicemedarbetaresom kan behöva extra stöd och coachning – Genom att förstå hur bemötande, engagemang och kunskapsnivå påverkar kundupplevelsen kan ni ge rätt stöd till rätt personer.
  4. Vilket utbildningsmaterial som behöver uppdateras – Analysera återkommande kundfrågor och identifiera kunskapsluckor för att optimera utbildningsinsatser.
  5. Vilka rotorsaker som påverkar kundnöjdheten – Genom att gå djupare in i datan kan ni identifiera underliggande faktorer som påverkar både höga och låga betyg och vidta åtgärder för att lösa grundproblemen.
  6. Hur olika ärendetyper påverkar kundnöjdheten – Få insikt i vilka typer av kundinteraktioner som leder till högre eller lägre NKI och anpassa processer och bemötande därefter.

För en starkare kundupplevelse

Med rätt insikter blir det lättare att fatta strategiska beslut som både stärker kundupplevelsen och skapar bättre förutsättningar för era medarbetare. Indicate me gör det enkelt att gå från mätning till handling – och säkerställer att ni får ut maximalt värde av ert NKI-arbete.

Utöver traditionella kundundersökningar kan AI ge en ännu mer detaljerad förståelse av kundnöjdheten, och förutspå vad en kund sannolikt skull ha satt för betyg om de fått en undersökning. Läs mer om hur AI kan hjälpa er att förbättra kundupplevelsen genom att klicka här.

Boka Eventbiljetter