Indicate me
  • Startsida
  • Våra verktyg
    • Text- och talanalys
    • Textbaserade insikter
    • Coachning
    • Kategorisering
    • Kontroll på alla nyckeltal
    • Kundnöjdhet
    • Sälj och Gamification
  • Om oss
  • Karriär
    • Medarbetarberättelser
    • Lediga jobb
  • Referenskunder
  • Kunskapsforum
  • Pressrum
    • Nyheter
    • Pressrum
  • Kontakta oss
  • Event
  • 🗸 Boka demo
  • SE v
    • SE
    • NO
    • ENG
  • Menu Menu
kontakt linköping kommun

Bild: Markus Eriksson, Jessica Ängshammar och Janin Tekkeden

Kundfokus i varje steg: Så arbetar Kontakt Linköping med att möta medborgarna

Kontakt Linköping, kommunens kontaktcenter, är en central del av Linköpings kommun. Med fokus på medborgarnas behov erbjuder de service genom flera kanaler. Här delar Janin Tekkeden, statistiker och analytiker, och Jessica Ängshammar, enhetschef, sina tankar om arbetssätt, utmaningar och framtidsvisioner.

Kontakt Linköping fungerar som kommunens ansikte utåt och har utvecklat ett varierat sätt att möta medborgarna. Förutom traditionella kanaler som telefon, chatt och e-post, har man också börjat med videomöten som en del av ett pilotprojekt. Janin berättar:

”Medborgaren kan gå till ett ​​​​​​​​utvalt bibliotek, sätta sig i ett avskilt rum och möta en samhällsvägledare via videolänk. Det är ett digitalt sätt att möta kundens behov, och det har fungerat väldigt bra hittills.”

Jessica fyller i att de fysiska besöksytorna kompletterar de digitala kanalerna och gör det enklare att möta alla medborgares behov, oavsett förutsättningar.

Samhällsvägledare – mer än kundservice

På Kontakt Linköping arbetar samhällsvägledare, ett begrepp som speglar bredden i deras arbete. Jessica förklarar:

”Det är en form av kundservicemedarbetare. Men vi kallar dem för samhällsvägledare utifrån att vi jobbar med samhällsfrågor”.

För att hantera bredden av frågor som kan komma in – från barnomsorg till bygglov – arbetar Kontakt Linköping med både generalister och specialister i sitt kontaktcenter. Jessica förklarar:

”Vi jobbar med olika telefonslingor, till exempel ​​​​vård, stöd och omsorg eller utbildning. Vilken eller hur många telefonslingor våra medarbetare arbetar med avgörs av en kombination av verksamhetens behov och medarbetarens kompetens. På så sätt säkerställer vi att varje samtal hanteras av rätt person med rätt förutsättningar för att ge bästa möjliga stöd.​​​​”

Hon understryker att det viktigaste är att medarbetarna ​​​​har hög förmåga att söka information, snarare än att de kan allt utantill. Verktyg och kunskapsartiklar är en stor hjälp i detta arbete.

Service och bemötande: Fokus för framtiden

Både Janin och Jessica är eniga om att service och bemötande är nyckeln till framgång.

”Om vi kan möta våra kunder med bra service och bemötande, blir resultatet bättre, oavsett om vi kan lösa deras frågor direkt eller inte.” säger Jessica.

Kontakt Linköping lägger därför stor vikt vid att utveckla sina medarbetare genom feedback och coachning, något som verktyget från Indicate me underlättar.

Digital utveckling med Indicate me och AI-buddy

Kontakt Linköping har under det senaste året använt Indicate me för att analysera varför medborgarna tar kontakt, mäta kundnöjdhet och coacha sina medarbetare. Allt i syfte att optimera sina processer och höja kvaliteten till sina medborgare.

Janin beskriver Indicate me som ett verktyg som ger både medarbetare och chefer insikter om vad som fungerar och vad som kan förbättras.

”Medarbetarna tycker om att följa sina resultat, och många känner sig stärkta när de får positiv feedback från medborgarna. Det blir en motivationshöjare,” berättar hon.

Precis innan intervjun har Indicate me och Kontakt Linköping haft en diskussion om AI-analys och Indicate me’s AI-coach, AI Buddy – något som väcker både nyfikenhet och en gnutta nervositet hos Jessica.

”Jag ser försiktigt på AI”, uttrycker Jessica, men tillägger:

”Samtidigt ser jag stora fördelar med verktyg som AI Buddy. Det kan hjälpa oss att stärka och utveckla det vi redan arbetar med idag, men på ett helt nytt plan. Med hjälp av AI finns det potential att förbättra coachning ytterligare och arbeta ännu mer ​​systematiskt.”

Med ett tydligt kundfokus och en vilja att utvecklas är Kontakt Linköping ett föredöme för hur kommunal kundservice kan fungera. Genom att kombinera fysiska och digitala kontaktvägar, stödja medarbetarna i deras utveckling och använda innovativa verktyg, möter de medborgarnas behov på ett effektivt och inkluderande sätt.

”Vi är vägen in till kommunen,” avslutar Jessica, och det är tydligt att Kontakt Linköping gör sitt yttersta för att leva upp till det löftet.

Tillbaka till alla nyheter

Kategorier

  • Artiklar
  • Event
  • Indicate me
  • Indicate me Awards 2023
  • Indicate me Awards 2024
  • Jobb
  • Kunder
  • Media
  • Övrigt
  • Techtidningen
  • Webinar

Senaste nyheterna

  • PostNord – Årets Utvecklingsraket 2024
  • Carglass – Årets Samarbetspartner 2024
  • Releasy – Årets förebild inom Självledarskap och Coachning 2024
  • Selma Svensson, ICA Kundservice – Årets Eldsjäl 2024
  • Svenska Postkodlotteriet – Årets Kundservice 2024

Indicate me

AI-baserade insikter från kundservice

Våra verktyg

  • Text- och talanalys
  • Textbaserade insikter
  • Coachning
  • Kategorisering
  • Kontroll på alla nyckeltal
  • Kundnöjdhet
  • Sälj och Gamification
  • Boka demo

Kontakta oss

ADRESS
Pipers väg 28, 170 73 Solna

EMAIL
Hello@indicateme.se

Indicate me

  • Om oss
  • Engelsk hemsida
  • Norsk hemsida

 

Genvägar

Boka demo
Logga in
Copyright © Indicate me. Privacy policy
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
Link to: Brist på insiktsdriven kundservice kostar företag miljoner Link to: Brist på insiktsdriven kundservice kostar företag miljoner Brist på insiktsdriven kundservice kostar företag miljonerBrist på insiktsdriven kundservice kostar företag miljoner Link to: Så har Tekniska verken skapat en kundservice där alla vill stanna Link to: Så har Tekniska verken skapat en kundservice där alla vill stanna tekniska verken kundserviceSå har Tekniska verken skapat en kundservice där alla vill stanna
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Accept settingsHide notification onlySettings

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Accept settingsHide notification only