Indicate me
  • Våra verktyg
    • Text- och talanalys
    • Textbaserade insikter
    • Coachning
    • Kategorisering
    • Kontroll på alla nyckeltal
    • Kundnöjdhet
    • Sälj och Gamification
  • Om oss
  • Karriär
    • Medarbetarberättelser
    • Lediga jobb
  • Referenskunder
  • Kunskapsforum
  • Pressrum
    • Nyheter
    • Pressrum
  • Kontakta oss
  • Event
  • 🗸 Boka demo
  • SE v
    • SE
    • NO
    • ENG
  • Menu Menu
NCC industry

Effektivare kundservice och ökad kundnöjdhet hos NCC Industry

På NCC Industrys nordiska kundcenter står kundfokus och kvalitet i första rummet. Genom att använda ett datadrivet arbetssätt får teamet bättre insikt i kunddialogerna, vilket skapar möjligheter att utveckla servicen ytterligare. Verktyget Indicate me har blivit ett värdefullt stöd i det dagliga arbetet. ’Det gör det enkelt att följa upp och säkerställa att vi alltid håller en hög nivå i vår kundservice,’ säger Ulrika Ahlberg, nordiskt ansvarig på NCC Industrys kundcenter.

På NCC Industrys kundcenter i Borås hanteras kundkontakter från Sverige och Norge, medan mindre kontor finns i Finland och Danmark. Kundcentret ansvarar för allt från order och leveranser till följesedlar och fakturering.

”Vårt uppdrag är brett. Vi jobbar med allt från försäljning och transportplanering till att säkerställa att kunderna får sina leveranser som de ska”, förklarar Ulrika Ahlberg, Head of Customer Center.

Kundcentret i Borås är uppdelad i fyra team med totalt omkring 55–60 medarbetare, beroende på säsong. Under högsäsong ökar bemanningen i takt med kundernas behov.

”Vår bransch är väderberoende. Säsongen drar igång när våren och värmen återkommer, då växer antalet kundärenden markant”, berättar Ivan Dunger, team manager på NCC Industry.

Snabb service och hög kvalitet i fokus

Kundcentrets viktigaste mål är att leverera snabb och kvalitativ service, där köer och väntetider hålls till ett minimum.

”Ingen vill stå i telefonkö. Vi jobbar för att alltid ha korta svarstider. Vi vet att ju snabbare vi kan hjälpa en kund, desto nöjdare blir de”, säger Ulrika.

Förutom att säkerställa korta svarstider läggs stor vikt vid att kundärenden ska hanteras korrekt från början.

”Rätt från start är vår filosofi. Det sparar tid och ger en bättre upplevelse för kunden”, konstaterar Ivan.

Digital uppföljning ger tydliga förbättringar

För att mäta och förbättra kvaliteten i kundservicearbetet använder NCC Industry sedan en tid tillbaka verktyget Indicate me, vilket gör det möjligt att analysera kundens upplevelse efter kontakten med kundcentret.

”Det är ett stort värde för oss att utgå från tydlig data som visar vad kunderna tycker. Det ger oss konkreta insikter för fortsatt utveckling”, säger Ulrika.

Medarbetarna ser sina egna resultat, vilket har bidragit till ökad medvetenhet och förbättrade resultat.

”Det var bra siffror från början, men med verktyget har vi sett en tydlig ökning av betygen”, berättar Ivan.

Att arbeta systematiskt med kundfeedback skapar också bättre coachningsmöjligheter.

”Det har blivit lättare att ge konstruktiv feedback och hjälpa våra medarbetare att utvecklas. Vi ser att de själva tar initiativ till förbättringar, vilket är otroligt positivt”, säger Jeanette Björfjäll, Teamchef på NCC Industry.

Samarbete och arbetsmiljö i fokus

På NCC Industry Kundcenter arbetar teamen framför allt från kontoret i Borås.

”Vi bygger vår sammanhållning på samarbete och kunskapsöverföring. Att sitta tillsammans gör att vi kan lära av varandra och lösa ärenden effektivt”, säger Ivan.

Även om viss flexibilitet finns ser teamet stora fördelar med att arbeta fysiskt tillsammans.

”För att driva utveckling och skapa en bra arbetsmiljö och kultur ser vi att det fungerar bättre när vi är på plats. Då fångar vi upp frågor snabbt och kan ha en nära dialog i teamen”, säger Ulrika.

Ett verktyg som gör skillnad

När Ulrika, Ivan och Jeanette får frågan vad de skulle säga till andra företag som funderar på att börja använda Indicate me är svaren positiva.

”Det ökar medvetenheten hos medarbetarna och underlättar tydlig uppföljning för oss ledare”, säger Ulrika.

Transparensen och den personliga återkopplingen uppskattas av alla i teamet.

”Medarbetarna får sina personliga resultat utan att jag behöver agera mellanhand, vilket gör det enklare för dem att reflektera över sina samtal och utvecklas utifrån kundernas feedback”, konstaterar Ivan.

Jeanette lyfter också fram användarvänligheten som en stor fördel.

”Verktyget är enkelt, visuellt och snyggt. Det gör det roligt att använda och lätt att ta till sig informationen, vilket skapar engagemang både hos medarbetarna och oss ledare”, säger hon.

Med en växande kundbas och ett ständigt ökande behov av effektiv kundservice fortsätter NCC Industry att utveckla sina processer – alltid med kunden i fokus.

Tillbaka till alla nyheter

Kategorier

  • Artiklar
  • Event
  • Indicate me
  • Indicate me Awards 2023
  • Indicate me Awards 2024
  • Jobb
  • Kunder
  • Media
  • Övrigt
  • Techtidningen
  • Webinar

Senaste nyheterna

  • Joakim Carlsten förstärker ett redan vinnande team – träder in som teknisk utvecklingschef
  • PostNords storsatsning på AI ger positiva effekter i kundservicen
  • När tekniken går framåt blir det mänskliga allt viktigare
  • Mölndal Energi: En kundservice i framkant med AI-baserade insikter
  • PostNord – Årets Utvecklingsraket 2024

Indicate me

AI-baserade insikter från kundservice

Våra verktyg

  • Text- och talanalys
  • Textbaserade insikter
  • Coachning
  • Kategorisering
  • Kontroll på alla nyckeltal
  • Kundnöjdhet
  • Sälj och Gamification
  • Boka demo

Kontakta oss

ADRESS
Pipers väg 28, 170 73 Solna

EMAIL
Hello@indicateme.se

Indicate me

  • Om oss
  • FAQ
  • Engelsk hemsida
  • Norsk hemsida

 

Genvägar

Boka demo
Logga in
Copyright © Indicate me. Privacy policy
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
Link to: Lina Bjelkmar nominerad till Årets Kvalitetsprofil 2025 Link to: Lina Bjelkmar nominerad till Årets Kvalitetsprofil 2025 Lina Bjelkmar nominerad till Årets Kvalitetsprofil 2025arets kvalitetsprofil lina bjelkmar Link to: Från Borås till världen – så driver Revolution Race en global kundservice Link to: Från Borås till världen – så driver Revolution Race en global kundservice Revolution Race artikelbildFrån Borås till världen – så driver Revolution Race en global kundser...
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Accept settingsHide notification onlySettings

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Accept settingsHide notification only