Indicate me
  • Våra verktyg
    • Text- och talanalys
    • Textbaserade insikter
    • Coachning
    • Kategorisering
    • Kontroll på alla nyckeltal
    • Kundnöjdhet
    • Sälj och Gamification
  • Om oss
  • Karriär
    • Medarbetarberättelser
    • Lediga jobb
  • Referenskunder
  • Kunskapsforum
  • Pressrum
    • Nyheter
    • Pressrum
  • Kontakta oss
  • Event
  • 🗸 Boka demo
  • SE v
    • SE
    • NO
    • ENG
  • Menu Menu
atg satsar pa ai

ATG satsar på AI för en mer insiktsdriven kundservice

För att stärka medarbetarna och skapa en mer datadriven kundservice har ATG under en längre tid använt Indicate me’s AI-baserade verktyg. Detta som stöd i coachning och analys av kundinteraktioner. Kundservicechef Fredrik Engzell, affärsutvecklare Karolin Johansson samt produktspecialisterna Jesper Olofsson och Sara Granlund delar med sig av hur AI har effektiviserat arbetet, skapat bättre kundinsikter och bidragit till ett ökat engagemang i teamet.

ATG:s kundserviceteam består totalt av 14 medarbetare, där Fredrik Engzell är kundservicechef sedan tre år. Fredrik beskriver sin roll som strategisk, med fokus på att förankra beslut och identifiera utvecklingsmöjligheter, detta med kundnöjdhet som högsta prioritet:

”Kundnöjdheten är det allra viktigaste för oss”, säger han.

Deras kundservice arbetar dagligen med att leverera snabb och kvalitativ service, anpassad efter de olika behoven hos både slutkonsumenter och butiker.

Snabb implementering och värdefulla insikter

För ATG är utvecklingen av kundserviceverksamheten ett viktigt fokus, och att hitta rätt digitala verktyg för att stärka både medarbetare och arbetsprocesser är en viktig del av den resan. Med AI som stöd öppnas nya möjligheter för coachning och djupare insikter.

”När jag kom till ATG och tittade på utvecklingen framåt, såg jag en stor potential med coachningen och AI-möjligheterna i Indicate me.” säger Fredrik.

Fredrik beskriver implementationen av Indicate me som en smidig, snabb och enkel process. En stor fördel har varit möjligheten att arbeta mer datadrivet och få en tydligare bild av kundernas behov. Han förklarar:

”Analyserna och insikterna är det viktigaste för mig. Med Indicate me får jag en överblick över vad kunderna ringer om och vilka pain points de har, så att vi kan ta det vidare internt i organisationen.”

För Karolin, som jobbar med affärsutveckling på ATG, är verktyget en viktig del för att skapa ännu bättre kundinsikter.

”Jag använder verktyget för att lyssna på samtal för att fånga upp detaljer, men också skapa förståelse för vad kunderna ringer in om, i samband med projekt som vi har, vilket är givande”, menar hon.

Utöver att förstå kundernas behov, menar produktspecialisten Jesper också att Indicate me ger möjligheten till snabbare insikter och effektivare processer.

”Vi lanserade nyligen en ny tjänst och fick snabbt frågan: Hur mycket ringer kunderna om det? Vad säger de? Istället för att gräva i våra gamla ärendehanteringssystem som skulle kunna ta två dagar, kunde vi ta fram svaren på tio minuter.” berättar han.

Genom att ha snabb och enkel tillgång till relevanta insikter sparar ATG värdefull tid, samtidigt som teamet får bättre förutsättningar att arbeta strategiskt och fokusera på åtgärder som förbättrar kundupplevelsen.

AI Buddy som ett stöd och objektiv grund i coachningen

För att stärka coachningen och ge medarbetarna bättre möjligheter att utvecklas använder ATG AI Buddy som stödverktyg. Med hjälp av AI kan kundservicemedarbetare få insiktsfull feedback på samtal, för att förbättra kvaliteten i kundinteraktioner.

”Det jag uppskattar med AI Buddy är möjligheten för medarbetare att få feedback på sina samtal. Coachning tar upp mycket tid, men är otroligt värdefullt för den enskilda agenten. Med Indicate me blir processen både smidigare och mer träffsäker, där AI-inslaget ger en tydlig fördel för coachningen jämfört med andra alternativ”, förklarar Fredrik.

Sara och Jesper, som arbetar närmare med teamets utveckling och kvalitetssäkring, ser också fördelen med AI Buddys objektiva lins:

”Det är otroligt värdefullt att alla medarbetare får feedback utifrån samma förutsättningar”, säger Jesper och fortsätter:

”Om man själv försöker bedöma ett samtal så finns alltid risken för att göra skillnad på person till person. Men med AI Buddy så behandlar den alla medarbetare lika, vilket gör underlaget mer rättvist.”

Sara håller med och lyfter även fram fördelen kring att medarbetarna själva kan gå in och lyssna på sina samtal, läsa igenom transkriberingar och se sentiment:

”Det hjälper medarbetarna att se över sina förbättringsområden och vad de behöver fokusera på,” förklarar hon.

Samtidigt upplevs ett märkbart ökat engagemang bland medarbetarna.

”Vi ser verkligen ett högre engagemang, och många tycker att det är riktigt kul att följa sina resultat.” berättar Sara.

Framåt med AI
Genom Indicate me och verktyg som AI Buddy har ATG successivt utvecklat en mer effektiv och insiktsdriven kundservice. Med AI som en drivkraft för insikter och som stöd i coachningen skapas djupare och snabbare kundinsikter, samtidigt som medarbetarna har rätt verktyg för att utvecklas i sina roller.

Tillbaka till alla nyheter

Kategorier

  • Artiklar
  • Event
  • Indicate me
  • Indicate me Awards 2023
  • Indicate me Awards 2024
  • Jobb
  • Kunder
  • Media
  • Övrigt
  • Techtidningen
  • Webinar

Senaste nyheterna

  • Joakim Carlsten förstärker ett redan vinnande team – träder in som teknisk utvecklingschef
  • PostNords storsatsning på AI ger positiva effekter i kundservicen
  • När tekniken går framåt blir det mänskliga allt viktigare
  • Mölndal Energi: En kundservice i framkant med AI-baserade insikter
  • PostNord – Årets Utvecklingsraket 2024

Indicate me

AI-baserade insikter från kundservice

Våra verktyg

  • Text- och talanalys
  • Textbaserade insikter
  • Coachning
  • Kategorisering
  • Kontroll på alla nyckeltal
  • Kundnöjdhet
  • Sälj och Gamification
  • Boka demo

Kontakta oss

ADRESS
Pipers väg 28, 170 73 Solna

EMAIL
Hello@indicateme.se

Indicate me

  • Om oss
  • FAQ
  • Engelsk hemsida
  • Norsk hemsida

 

Genvägar

Boka demo
Logga in
Copyright © Indicate me. Privacy policy
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
Link to: 5 anledningar till att AI är ett måste för att förbli konkurrenskraftig Link to: 5 anledningar till att AI är ett måste för att förbli konkurrenskraftig 5 anledningar till att AI är ett måste för att förbli konkurrenskraftigai forbli konkurrenskraftig Link to: Svenska IT-chefers utmaningar och möjligheter Link to: Svenska IT-chefers utmaningar och möjligheter webbinarium techtidningen thumbnail 2Svenska IT-chefers utmaningar och möjligheter
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Accept settingsHide notification onlySettings

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Accept settingsHide notification only