Indicate me
  • Våra verktyg
    • Text- och talanalys
    • Textbaserade insikter
    • Coachning
    • Kategorisering
    • Kontroll på alla nyckeltal
    • Kundnöjdhet
    • Sälj och Gamification
  • Om oss
  • Karriär
    • Medarbetarberättelser
    • Lediga jobb
  • Referenskunder
  • Kunskapsforum
  • Pressrum
    • Nyheter
    • Pressrum
  • Kontakta oss
  • Event
  • 🗸 Boka demo
  • SE v
    • SE
    • NO
    • ENG
  • Menu Menu
Vings moderbolag i konkurs

Hur har konkursen av Thomas Cook Group (Vings moderbolag) påverkat Vings kundservice?

Vings ägare gick i konkurs den 23 september, men har landat tryggt. Många är säkert nyfikna på hur konkursen och förvärvet från Petter Stordalen, Altor och TDR Capital har påverkat kundservicen. Vi har träffat Terje Dahl, kundservice- & försäljningschef på Ving för att ställa några frågor om hur de första dygnen var.

1. Hur påverkade konkursen kundservicen?

Konkursen bidrog till ett oerhört tryck på kundservicen, första dagen fick vi in fler interaktioner än vi brukar få på en hel vecka. Första veckan fick vi in tre gånger så många konversationer som samma vecka året innan. Trycket bidrog förstås till långa köer, men våra kunder var helt fantastiska och visade stor empati till våra medarbetare. Många kunder bad om ursäkt för att de ringde och frågade om sin resa, när den som svarade inte ens visste om den skulle få behålla jobbet.

Det har varit helt otroligt att se det stöd som vi fått från våra kunder.

2. Hur har ni hanterat den ökade belastningen?

För att möta den ökade belastningen gjorde vi allt vi kunde för att bemanna och skruva upp vår kundservice. Vi tog in all extra personal som vi hade och utökade våra öppettider. Många ställde upp och jobbade över, sedan hjälpte medarbetare från andra avdelningar med kundserviceerfarenhet till. Advania gav oss extra licenser, trots att de inte visste om de skulle få betalt, vilket vi är oerhört tacksamma för.

De ärenden som kom in var enkla att hantera och vi tog snabbt fram standardsvar till våra olika kanaler. Medarbetare som inte hade erfarenhet av kundservice hjälpte till att svara på mail och medarbetare från IT åkte till flygplatsen för att möta upp kunder.

En medarbetare i kundservicen uttryckte ”Det här är den bästa dagen någonsin”.

Vi har en helt fantastisk företagskultur och det är häftigt att se den gemenskap som finns när det verkligen gäller.

3. Hur har effektivitet/kundnöjdhet/försäljning påverkats?

Måndagen den 23 september, första dagen efter konkursen, var effektiviteten helt enorm. Vi har aldrig haft en sådan effektivitet, folk jobbade som Jehu’er. Ärendena handlade ju om samma sak och på det sättet var de enkla och snabba att svara på.

I vanliga fall brukar vi mäta kundnöjdhet genom Indicate me, men då det här var en så speciell situation där kunder suttit länge i kö, ville vi inte att de skulle behöva bli uppringda med en enkät från oss efteråt. Därför stoppades våra mätningar. Det som är väldigt kul att se är dock att vi har fått extremt mycket positiv feedback i våra sociala kanaler. Vi blev till och med kontaktade av en norsk journalist som undrade varför vi tagit bort all negativ feedback på Facebook – vilket vi såklart inte hade gjort.

Första dagen efter konkursen fick inga resor säljas, men dagen efter när flygen lyfte gick det att boka resor på webben. Förvånande nog var försäljningen riktigt bra, faktiskt.

4. Vad kommer hända framgent? Hur är stämningen i kundservice?

Just nu är det business as usual som gäller. Det har inte skett några stora förändringar, utan vi arbetar på som vanligt. Nu får vi bara några frågor om vad som skett. Fokus ligger också på att stabilisera och få allt att fungera som det ska. Vi har exempelvis inte identiska flygplan som innan och måste informera om det.

5. Vad gjorde ni rätt i denna väldigt speciella och unika situation?

Vi arbetade proaktivt med att ta hand om kunder som inte skulle kunna komma hem som planerat. Hotellen hjälpte oss genom att låta kunderna bo kvar på samma hotell. En stor fördel har varit att vi haft fantastisk personal världen över. Så fort kunderna kom hem så fick de ersättning, vilket vi fått beröm för och som du bl.a. kan läsa om här: https://finalcall.travel/da/naar-kundeservice-viser-sit-vaerd-i-en-krise/

6. När kom vändningen?

Första målet var att få flygen i luften, när planen lyfte redan dag två kändes det helt fantastiskt och personalen trodde verkligen att vi skulle klara det här. Sedan var nästa stora vändning den snabba försäljningen där vi blev uppköpta genom de nya ägarna Petter Stordalen, Altor och TDR Capital. Många kunder kontaktade oss för att gratulera, vilket kändes fint.

Under hela förloppet har vi fått väldigt mycket positiv respons från våra kunder.


Om Ving

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i över 60 länder. Ving arrangerar charterresor samt säljer kryssningar och flexibla paketresor med reguljärflyg. Vi erbjuder även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Om Indicate me

Indicate me erbjuder moderna digitala tjänster som hjälper företag till förbättrad kvalité, kundnöjdhet och högre lönsamhet i sin kundservice. Användare av Indicate me’s verktyg inkluderar företag såsom Ving och C More. Indicate me är dotterbolag till Releasy och ingår i samma koncern som Pulsen AB.

Tillbaka till alla nyheter

Kategorier

  • Artiklar
  • Event
  • Indicate me
  • Indicate me Awards 2023
  • Indicate me Awards 2024
  • Jobb
  • Kunder
  • Media
  • Övrigt
  • Techtidningen
  • Webinar

Senaste nyheterna

  • Joakim Carlsten förstärker ett redan vinnande team – träder in som teknisk utvecklingschef
  • PostNords storsatsning på AI ger positiva effekter i kundservicen
  • När tekniken går framåt blir det mänskliga allt viktigare
  • Mölndal Energi: En kundservice i framkant med AI-baserade insikter
  • PostNord – Årets Utvecklingsraket 2024

Indicate me

AI-baserade insikter från kundservice

Våra verktyg

  • Text- och talanalys
  • Textbaserade insikter
  • Coachning
  • Kategorisering
  • Kontroll på alla nyckeltal
  • Kundnöjdhet
  • Sälj och Gamification
  • Boka demo

Kontakta oss

ADRESS
Pipers väg 28, 170 73 Solna

EMAIL
Hello@indicateme.se

Indicate me

  • Om oss
  • FAQ
  • Engelsk hemsida
  • Norsk hemsida

 

Genvägar

Boka demo
Logga in
Copyright © Indicate me. Privacy policy
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
Link to: Indicate me stärker sin position med ny samarbetspartner, Genesys Link to: Indicate me stärker sin position med ny samarbetspartner, Genesys Indicate me stärker sin position med ny samarbetspartner, Genesysbild på Genesys logo Link to: Stort intresse för eventet Big mistake. Thank you! Part 2 Link to: Stort intresse för eventet Big mistake. Thank you! Part 2 Stort intresse för eventet Big mistake. Thank you! Part 2
Scroll to top Scroll to top Scroll to top

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.

Accept settingsHide notification onlySettings

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Accept settingsHide notification only